lördag 5 april 2014

Gideons ring, Carin Gerhardsen

"Mannen har ingen ro i kroppen där han sitter bakom ratten i vargtimmen. Men demonerna kan han inte köra ifrån, hur många hästkrafter motorn än har. Ut ur morgondimman stiger en ung kvinna; naken kommer hon springande rakt emot honom på landsvägen.

Senare hittas hon utanför pianoteknikern John Gideons dörr, men kan varken berätta vem hon är eller vad hon har råkat ut för. Och John Gideon själv håller sig undan. Grannarna vittnar om dussintals flickor som genom åren passerat in och ut genom hans dörr.

Kvinnans tystnad försvårar arbetet för poliserna i kriminalkommissarie Conny Sjöbergs team. När de ovanpå detta får en dödsmisshandel och ett spädbarnslik på sitt bord ser de till slut inte skogen för alla träd." (Bokus.com)

Den här boken är så otroligt bra att jag inte kunde sluta lyssna... Jag lyssnar på väldigt många ljudböcker eftersom jag går många och långa promenader (Tips till förlag som vill ge rec ex!), och när det var en kvart kvar av boken var morgonpromenaden slut, telefonen behövde laddas och jag hade ont om tid... Det slutade med att jag stod bredvid eluttaget och åt frukostgröten, bara för att få lyssna klart på boken!

Här åker ÄNTLIGEN "Den andre mannen" dit! Som läsare måste man ta ställning till om det egentligen går helt rätt till, och hur man ställer sig till att ett flertal våldtäktsmän går fria i samma veva. Samtidigt som man fasligt gärna vill se att han åker dit så känns det inte helt bra att det sker som det gör. Otroligt skickligt skriven bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar