lördag 5 april 2014

Bokbloggsjerka, 4-7 April

Veckans jerka är right up my alley!

Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker? 

Jag älskar deckare. Just nu känns det som om det nästan är det enda jag läser... Nåde den som vågar påstå att deckare är sämre litteratur än andra genrer! *Ser barsk ut*

Dåligt korrekturlästa böcker... Åh herregud. Jag får klåda. Jag är ju som en målsökande missil när det gäller sånt, och ser ALLT verkar det som... Kanske borde söka jobb som korrekturläsare/språkpolis?! 

Jag har förståelse för att man kanske kan missa två små stavfel i en bok på flera hundra sidor. Jag gillar det inte, men jag FÖRSTÅR det. Men när jag läste en barnbok som, jag lovar, hade mindre än 100 ord och ÄNDÅ var felstavad, då fick jag nästan en stroke... 

4 kommentarer:

  1. Målsökande missil :) Precis så känner jag mig också :)

    SvaraRadera
  2. Och då känns det ju ändå som att det är viktigare att barnböcker är rättstavade än vuxenböcker (även om det stör flytet för mig med).

    SvaraRadera
  3. Eller hur?! Och när det är så få ord i boken kan det ju OMÖJLIGEN vara svårt att se till att den där rättstavad?!

    SvaraRadera
  4. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig!

    SvaraRadera