torsdag 14 november 2013

I farans riktning, Viveca Sten

"Det är vinter på Sandhamn och snöstormen viner. På julafton tar en rädd och jagad kvinna den sista båten till ön. På annandagen hittas ett lik på stranden utanför Seglarhotellet och kriminalinspektör Thomas Andreasson får avbryta sin julledighet.
Snart står Thomas inför ett fall med en hotad känd krigskorrespondent, främlingsfientliga strömningar och en ovanligt utstuderad mördare. Medan han söker efter den gemensamma nämnaren inträffar ytterligare dödsfall.
Samtidigt brottas barndomsvännen Nora Linde med sina egna problem när hennes yrkesmässiga heder sätts på spel. Nora tvingas fatta ett beslut som för alltid kommer att förändra hennes liv." (Källa: Vivecasten.se)

Såg att jag tidigare lovat att skriva om de tidigare böckerna i serien, men det har jag visst glömt... Jag gillar Viveca Stens böcker, jag tycker dom är jättetrevliga, och den här senaste är inget undantag på något vis.

Jag tycker att böckerna har en bra balans mellan mordgåtan och karaktärernas privatliv. Det jag gillar med serier är ju att man får följa karaktärerna genom deras liv, man lär känna dem som om de vore verkliga personer.

Det jag saknar i den här boken är dock ett lite mer oväntat slut. Jag gillar när man inte har en ANING om hur det ska sluta, men i just den här boken var slutet inte helt oväntat, även om man tänkte "Jaha, se där", iaf. Bortsett från det tycker jag att det är en riktigt bra bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar