lördag 16 mars 2013

Och fjättra Lilith i kedjor, Åsa Schwarz

"Den gemensamma nämnaren är Lilith, Adams första hustru och enligt judiska skrifter modern till demoner och vampyrer. 

En kvinna flyr genom Södermalm på 1800-talet, rakt i armarna på sina banemän. Omkring 160 år senare hittar en student en gammal dagbok under köksgolvet i en lägenhet på Södermalm. En hacker försnillar 35 miljoner kronor ur ett datasystem. Han arbetar på uppdrag av Lilith, sin stora kärlek på nätet."

Och fjättra Lilith i kedjor är den i särklass bästa bok jag läst på länge. Jag har läst många bra böcker på senare tid, men ingen som fått mig att ligga vaken flera timmar längre än jag borde för att läsa, gå till skolan en timme för tidigt för att hinna sitta och läsa före seminariet (Hemma får man ju ingen ro...), och längta efter att få sätta mig och läsa. Det var längesedan jag LÄNGTADE efter att få läsa en bok. Tills jag fick hem den här och läste första kapitlet.

Redan från första kapitlet blir jag fångad och vill veta mer av vad som hände. Jag aktiveras under hela boken med att försöka lista ut hur det hänger ihop. En stor del av min fascination av den här boken hänger säkerligen ihop med att jag är otroligt fascinerad av folks känslor och tankar, hur dom lever och levde förr, hur man hade det. En gammal dagbok vore en DRÖM!

Strax efter 2/3 av boken börjar jag fatta hur det kommer sluta, men det går inte riktigt att VETA, för boken är skriven så att man har flera karaktärer på lut, av olika anledningar. Detaljer som skrivs in i handlingen,och som känns som om dom är för random för att inte ha en betydelse. Och så en penna som tycks spela en central roll...

Så. Jäkla. Bra. Jag vet ärligt talat inte varför jag blir förvånad, jag har älskat Åsas böcker sedan jag fick hem En död ängel. Dessutom känner jag mig lite trög som inte fattat att den här boken är en del i en serie, om än en kort (ännu?) sådan. Stigma heter nästa bok som handlar om en av huvudkaraktärerna, Lena, och den ska inköpas så fort studentbudgeten tillåter det. (Vilket tyvärr inte blir snart nog...)

HÄR kan ni läsa mer om Lilith, och HÄR kan ni läsa mer om Stigma. Nu ska jag sörja att boken är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar