tisdag 13 november 2012

Novellsamlingen "De odöda"

Nu har jag förvisso inte läst alla noveller ännu så jag kanske uttalar mig lite väl hastigt, men so far är jag inte jätteimponerad.

Carolines (L Jensen) novell "Sju års olycka"gillade jag, som jag skrivit tidigare, men det finns ju en YTTEPYTTE liten risk att jag är partisk där ;) Gillade också "Sparven och svärdet" av Amanda Hellberg, så det verkar som om det är tjejerna som rockar den här novellsamlingen!

"Sparven och svärdet" lämnade mig med en känsla av att vilja kräkas när den var slut. Det var inte så mycket SKRÄCK, men solklar kräkvarning på den.

"Hål" av Johan Theorin hade solklar potential, men istället för skräck eller spänning så urartade det i något slags känslodravel? Förlåt käre Johan, jag gillar dina böcker, men den här novellen höll inte hela vägen fram skulle jag vilja säga. Samma sak med "Alla sorters monster" av Andreas Roman. Det liksom... HÄNDE ju ingenting? Vad är det som är läskigt med... Tja jag vet inte? "Jahapp, en till borta. Oh well." Jag vet inte riktigt jag. Det HADE kunnat bli läskigt, men jag hade nog velat läsa mer ur offrens perspektiv i så fall...

Nu känner jag mig ondsint och elak, men jag är verkligen inte imponerad! Som sagt, så långt jag har läst hittills så är det tjejerna som rockar den här novellsamlingen! Yey you!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar