lördag 10 november 2012

Den sista akten, Mari Jungstedt

Den sista akten är den senaste boken om kriminalkommissarierna Anders Knutas och Karin Jacobsson. En kvinna hittas mördad på ett hotellrum mitt under Almedalsveckan i Visby och spåren leder åt tre olika håll. Ytterligare offer hittas, och förvirrningen runt utredningen ökar.

Jag har valt att inte blogga om resterande böcker i den här serien eftersom det skulle bli lite enformigt till sist. Alla böckerna är BRA, helt klart läsvärda (Annars hade jag knappast kommit till den "sista"), men det känns lite som om det är samma lika hela tiden. Bara att byta ut handlingen så ser recensionerna likadana ut, typ.

Att jag väljer att blogga om den här boken beror på att slutet är suveränt! Precis ett sånt slut som jag gillar, man har inte en SUSNING om vad som händer förrän det är för sent. Genom hela boken matas man med falska ledtrådar, och trots att det är lite uppenbart att det vore FÖR uppenbart med det slut man matas med, så kan man inte riktigt veta förrän precis i slutet av boken. Det är den typen av slut där gärningsmannen fladdrar förbi på en rad någonstans på sidan tre, och sen ser man inte röken av honom förrän i sista kapitlet. 
 
Älskar't.

2 kommentarer:

  1. Det här är den enda bok jag har kvar att läsa i serien. Jag tycker de är bra underhållning :)

    SvaraRadera
  2. Absolut, det är väldigt bra böcker!

    SvaraRadera