måndag 29 augusti 2011

Vecka 36, Sofie Sarenbrant

Vecka 36 kom hem i brevlådan efter att jag vunnit den i en tävling på Facebook, och det är jag väldigt glad för, eftersom chansen att jag skulle ha läst den annars är minimal. Dels är författaren ganska anonym. Utan twitter hade jag nog aldrig hört talas om henne, vilket bara gör mig ännu gladare att twitter finns! Dessutom skulle jag troligen, om jag aldrig hört talas om boken, ta en titt på omslaget och tänka att det inte alls är vad jag är sugen på. Det ser nämligen ut som en sockersöt bok, och inte mord och blod! Det hade varit ett misstag, för den här boken är värd att läsa.

Vecka 36 handlar om vännerna Tobbe, Agnes, Johanna och Eric, samt Tobbes och Agnes dotter Nicole. De har firat en del av semestern tillsammans i Brantevik, men stämningen är spänd och vännerna beslutar sig för att försöka avsluta semestern på ett lättsamt vis, med karaoke på den lokala hamnkrogen. Försöket misslyckas dock och höggravida Agnes går hem tidigare än de andra vännerna, som strax följer efter och går till sängs.

På morgonen upptäcker man att Agnes aldrig kom hem,och jakten för att hitta henne sätter fart. Efter några dagar hittar man en död, före detta gravid kvinna, i vattnet, och man befarar att Agnes blivit mördad.

Det är absolut inget fel på handlingen i den här boken, möjligen med undantaget att den slutar med en cliffhanger! Handlingen är intressant, man vill veta mer, person och miljöbeskrivningar känns väldigt träffsäkra, och allt sånt där som man ska skriva ;)

Det enda jag kan känna lite såhär i efterhand är att slutet är lite för uppenbart. Man får en hint väldigt tidigt i boken, och trots att det läggs ut många alternativ till hur det skulle kunna sluta så vet man ändå att det inte kommer bli så. Jag hade gärna fått en sån där käftsmäll igen, när man TROR att man vet, och himlar lite med ögonen, och så slutar det helt annorlunda. Käftsmällen uteblir, tyvärr, men det är nog det enda jag skulle kunna klaga på med den här boken. Det,och det faktum att boken slutar med en cliffhanger då. Men det "problemet" är ju snabbt åtgärdat genom att man läser nästa bok, "Istället för dig", vilket är precis vad jag planerar att göra! (Vad är oddsen för att jag kan vinna den också? Ganska slim va?)

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar