torsdag 1 maj 2014

Slukhål och Det händer inte här, Caroline L Jensen

E-boksprojektet Efter stormen från MIX förlag är en samling av tre kortromaner och tre tillhörande noveller.

Jag KAN ha börjat läsa bakifrån, eftersom Carolines bidrag låg sist. Det KAN vara så ;) Jag är kanske en smula partisk, för jag gillar ju allt Caroline skriver, men jag gillar det här!

Det är första gången jag läser en kortroman, och jag gillar konceptet. Kortromanen är längre än en novell, som jag kan känna har för lite innehåll, och kortare än en roman, som ibland kan ta lite väl lång tid att läsa. Jag älskar S. King, men ibland känns det som om man läser kapitel efter kapitel som inte för handlingen framåt alls... Så jag gillar det här med kortromaner! Jag gillar dessutom att man får ta del av en annan synvinkel på berättelsen via novellen Det händer inte här som ligger efter romanen. Jag gillar inte att den enbart kommer som e-bok, men det beror ju helt enkelt på att jag inte gillar e-böcker.

Jag gillar att man via handlingen i Slukhål får ta del av hur mänsklig mentalitet kan fungera i ett krisläge. Från den gamle mannen som inte vill lämna sina kossor, för han ska ju ändå snart dö, till den svårt religiösa som är övertygad om att det är dags att möta Gud nu, och lyckas övertyga andra om samma sak, och så dom som utnyttjar situationen för egen vinning...

Mycket bra! Jag ser fram mot att läsa övriga romaner och noveller som ingår i Efter stormen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar