fredag 10 januari 2014

Utmaning - 35 frågor om böckerna från 2013

Haha, ja vi kör väl en utmaning direkt då, när vi ändå är inne på ämnet!
 
1.Hur många böcker har du läst det här året?
Räknade efter i bloggen, och dom böcker jag skrivit recension om är 38 till antalet! Sedan vet jag att jag läst några till som jag glömt skriva om. Utöver böckerna har jag läst en och annan novell också, och det blir fler i år.

2.Hur många sidor blev det sammanlagt? 
VÄLDIGT många.

3.De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)? 
Jag har inte läst så många dåliga böcker faktiskt. 50 shades-serien blev en smula enformig, men inte direkt DÅLIG. Nä, jag vet faktiskt inte.

4.De tio bästa? 
Orkar inte ranka 10 st (för då måste jag kolla igen vilka jag läst...) Men Fredrik Backman, Caroline L Jensen. Anders De La Motte, Sofie Sarenbrant och Åsa Schwarz har alla skrivit böcker som hamnar högt upp!

5.Den sorgligaste boken du läste? 
Dött lopp mellan En man som heter Ove och Min mormor hälsar och säger förlåt. Grät floder till båda.

6.Den du aldrig kommer glömma? 
Se ovan. Många bra böcker blev det, men Fredrik Backman skriver böcker som ingen annan.

7.Den hemskaste (inte skrämmande, hemska, sådär hemskhemsk som Berövad t.ex.)? 
Ingen aning faktiskt, läser inte så mkt hemska böcker om man ser det ur den aspekten

8.Den mest spännande? 
Oj... Minns att jag hade svårt att lägga ifrån mig Doktor Joseph

9.Den längsta... 
Vet inte, orkar faktiskt inte kolla

10....och kortaste? 
Wanted, tror jag!

11.Den med vackrast omslag (bild på omslaget)? 
Svårt... Kan faktiskt inte säga någon specifik

12.Den med fulast omslag (bild på omslaget)? 
Vet faktiskt inte. Kan inte komma på någon!

13.Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig kommer tröttna på? 
Fredrik Backmans kommer jag nog läsa om, iaf några ggr

14.Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar? 
Gissar strax under hälften, förlagen var verkligen generösa 2013 och det är jag glad för! Fick många recensionsex i höstas men alla hann jag inte med. Dock ligger dom högst på listan i år!

15.Hur många recenserade du? 
Jag tror det är 3-4 som jag inte hunnit med, annars alla.

16.Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något? 
Andra andningen, Sofie Sarenbrant. Märkligt att man kan bli så löpsugen av kyla, plåga och mord.

17.Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken? 
Inte av något jag läst 2013, nej. Men jag har sett filmatiseringar, t ex Sandhamnsserien och Fjällbackaserien, efter att ha läst böckerna.

18.Hur många seriealbum läste du? Vilka av dem var seriealbum på böcker (som Svindlande höjder), vilka var seriealbum till böcker (t.ex. Berättelser från Engelsfors) och vilka var helt vanliga seriealbum? 
Inga, tror jag

19.Hur många av böckerna kom ut det här året? 
Gissningsvis hälften ungefär. Alla rec ex t ex

20.Hur många var i pocket? 
Inte en enda, jag är inte särskilt förtjust i pocket
 
21.Nån bok du ångar att du läste? 
Nej det kan jag inte säga

22.En bok alla borde läsa som du läste? Precis ALLA! 
Fortsätter tjata om Fredrik Backman

23.Den roligaste boken du läste?
Trots att jag grät som en unge måste jag säga Fredrik Backmans böcker, för när jag inte grät skrattade jag. 

24.Den som var bra, men kanske var menad till yngre/äldre? 
Ingen tror jag?

25.Den mest hypade boken du läste? 
50 shades-serien, utan tvekan

26.Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade? 
Min mormor hälsar och säger förlåt, utan att blinka.

27.Den du blev mest besviken på? 
Liza Marklunds Du gamla du fria, tack och lov är nästa bok i serien bättre!

28.En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa? 
Trasdockorna vet jag inte hur okänd den är, men jag svarar den ändå.

29.Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa? 
Oj, vet fyra på rak arm! Två av Caroline L Jensen, en kortroman (minns inte namn, förlåt!) och romanen med arbetsnamnet Demonologi för nybörjare. Anders De La Mottes Memorandom och, om jag nu minns rätt så att den kommer ut i år, Sofie Sarenbrants Visning pågår!

30.Vilket bokförlag tycker du är bäst? 
Jag vet faktiskt inte, några förlag har ju varit mer generösa än andra och det är ju alltid roligt förstås, men jag kan inte säga att jag har några favoriter av någon annan anledning ;)

31.Följdfråga: varför? 
Det är ju alltid skoj när någon uppskattar det man gör, om jag nu ska svara ang dom jag fått rec ex av!

32.Vilket förlag har du det här året fått mest recensionsexemplar från (om du får recensionsexemplar)? 
Hela Bonnierkoncernen har varit väldigt generös, från olika förlag. Mix har skickat väldigt många noveller!

33.Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst? 
Oj, tror inte jag kan välja ett sådär

34.En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill? 
Två senaste delarna av Arne Dahls nya serie. (Ja men förlåt, jag minns inte namnen...)

35.Vilka tre bloggare taggar du? 
Inte en endaste en, hoppa på den som vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar