tisdag 11 februari 2014

Svea klär på sig, Linda Palm

Som vuxen fnissar jag gott åt den här boken! Det är så otroligt lätt för alla som umgås med barn under "stora ytterklädesperioden" att känna igen situationerna, och jag som jobbar på förskola känner igen den tjugo gånger om... Jättemysig bok!

Tog med den till jobbet och läste för de mindre barnen som unisont menade att dom kände igen sig i situationen (Fast kanske inte med så många ord...), och skrattade och sa att "Så gör jag med!" när Svea trillade omkull. Överlag tycker jag att det är en hög igenkänningsfaktor både för vuxna och barn i den här boken, och illustrationerna är underbart detaljrika!

Främst riktar sig barn mellan ett och tre år, men jag tycker att även lite äldre barn kan ha ett pedagogiskt utbyte av boken. Dels genom att den är rakt och enkelt skriven, vilket är utmärkt för lästräning, men även för att boken är sammanfattad i bildform längst bak, så att barnen kan träna på att återberätta en historia, eller kanske hitta på en egen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar