söndag 8 december 2013

Snabb intervju med Linda Palm som skrivit Svea tvättar

Linda Palm som skrivit Svea tvättar har varit vänlig nog att svara på några snabba frågor!

Hur kom det sig att du började skriva barnböcker?

Jag har alltid gillat att skriva, liksom spruta ideer och också på det sättet inspirera andra. Det hänger ju lite ihop. Jag började skriva läromedel för Kråkeserien 2004, sedan dess har det utvecklats till att bli ännu fler läromedel . Steget till att göra egna barnböcker var nära, att hitta på något alldeles eget och sen få förlagen tycka det är bra. Ja det var så det började, min första barnbok gavs ut 2011, och nu finns 15 stycken på hyllan.

Vad är din inspiration?

Barn i min omgivning. Det kan vara en händelse eller ett uttryck som ger mig ett nyckelord att spinna vidare på.
En inspiration är väl också att se andra barnböcker, eller snarare det som saknas. Jag vill hjälpa till att fylla upp barnbokshyllan med nya fräscha böcker som är igenkännande och känns nutida. Det tycker jag saknas många gånger både i hem och på förskola.

Har du någon pedagogisk tanke bakom hur du skriver?

Absolut! Jag är inte bara fyrabarnsmamma utan även förskollärare. För mig är det en av de viktigaste bitarna, att boken också är pedagogisk. Det märker du tydligt i främst böckerna för de lite äldre barnen. Att lära genom sagan, som också många gånger ger upphov till fina samtal.

Just i Sveaboken, är ju storylinen ett sätt att prata kring sagan. Precis som du beskriver i din recension. Liksom jag är noga med språket, att det är korrekt svenska och hela meningar, inte bebisspråk och avskalat. Anpassat efter målgrupp är viktigt. De allra yngsta (0-3 ) behöver ju enkla korta meningar medan de äldre oftast är nyfikna på innehåll och vill veta mer genom text och bild.

Jag vill förmedla ett positivt budskap. Försöker till exempel att inte använda negativa ord som : Fy! Får inte! Nej! Som vi annars ofta använder oss av när vi är stressade och irriterade.
I det pedagogiska tänket kommer även bilderna in, färger, layout, känslor och små detaljer. Här har jag ett tätt samarbete med illustratören.

Att kombinera skrivandet på ett sätt som leker och lär ger mig inspiration att vidare öka barnens möjlighet till utmaning och utveckling.
Jag hoppas och vet genom respons att böckerna varit ett bra verktyg för både hem och förskola. Det är ett fint kvitto för mig , att det jag skriver har betydelse.

Har du fler böcker planerade?

Alltid!:)
Tänker du på just ”Bus med Svea” –serien så är nästa bok beräknad utgivning september.

Vad gör du när du inte skriver?

Jag är Förskollärare, Föreläsare, Företagare, Fyrabarnsmamma, Föräldraledig, Försäljare, det finns alltid något roligt projekt som pågår.

Tips till den som vill försöka skriva en egen barnbok?

* Lev inte med drömmen, bestäm dig för att prova!
* Skicka in till många förlag, ge inte upp!
* Omge dig med barn, de är bästa inspirationskällan.
* Läs många barnböcker själv. Titta på utbudet, det finns en hel uppsjö – vad skulle göra din bok unik?

Tack Linda! 

HÄR kan ni hitta Lindas Facebooksida och HÄR finns hon att följa på twitter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar